Het eerste museumclub bezoek van 2020 vond plaats op donderdag 30
januari. We bezochten Roermond, slechts een half uur gaans met de trein vanuit Eindhoven. We startten zoals altijd met koffie in de nabijheid van het station.
Hierna volgde een wandeling door de historische binnenstad van
Roermond met een kort bezoek aan het Historie Huis. In de nabij gelegen brasserie ’t Literatuurtje genoten we van de lunch.

Na de lunch bezoek aan het Cuypershuis met een expositie over
Nederlands grootste glasatelier uit de negentiende eeuw. Aanleiding voor deze expositie is de grote archeologische glasvondst in 2014 in de binnenstad van Roermond. Deze vondst omvatte negentiende-eeuws gekleurd en gebrandschilderd vensterglas uit het atelier van Frans Nicolas. Het Cuypershuis toont dit historische glas en laat daarmee de beginperiode van het negentiende-eeuwse atelier zien, de werkzaamheden en de ontwikkeling tot het glasatelier van Nederland. Voor verdere informatie zie de website van het Cuypershuis: https://www.cuypershuis.nl/nl 


Op vrijdag 13 december ging de museumgroep naar het Stedelijk Museum in Breda voor de tentoonstelling ‘De heks van Dongen, Een kunstenaarsdorp in de 19de-eeuw’:

https://stedelijkmuseumbreda.nl/tentoonstelling/de-heks-van-dongen?previous=exhibitions


 

Op 1 november 2019 brachten we een bezoek aan het Stedelijk Museum Amsterdam Chagall, Picasso en Mondriaan  

Marc Chagall, Pablo Picasso, Piet Mondriaan en andere bekende en onbekende kunstenaars trekken in de eerste helft van de vorige eeuw naar hét kunstcentrum van de wereld: Parijs. Op dat moment de grootste metropool van Europa en een stad waarin vrijheid heerst, in vele opzichten. Zij moeten er hun weg vinden in een toenemend polariserende samenleving, waarin vrijheid en openheid op gespannen voet komen te staan met nationalisme, vreemdelingenhaat en antisemitisme. Dit is het verhaal van kunstenaars die moedige beslissingen nemen en in een vreemd land tot uitzonderlijk vernieuwend werk komen. Dat Chagall, Picasso en Mondriaan – vanuit verschillende achtergronden – migrant waren, is door hun roem op de achtergrond geraakt. Toch werden zij ondanks hun succes vaak geconfronteerd met het feit dat ze geen Fransen waren. Als arme immigrant zou de Spanjaard Picasso zich in Parijs ontpoppen tot een radicale vernieuwer. Hij blijft echter ook zijn Spaanse wortels trouw, en in zijn werk is te zien dat hij zich vaak identificeert met ‘anders-zijn’. De tentoonstelling is gebaseerd op de rijke collectie van het Stedelijk Museum, en toont werk van meer dan 50 beeldend kunstenaars, fotografen en grafisch vormgevers. Bovendien zal voor het eerst in bijna 70 jaar de grote collectie Chagalls van het Stedelijk te zien zijn: 40 werken, sommige zijn speciaal voor de tentoonstelling gerestaureerd.

Voor de fanatiekelingen is er nog een andere tentoonstelling in het Rijksmuseum: Rembrandt-Velázquez. Nederlandse & Spaanse meesters

In deze expositie hangen ruim 60 schilderijen van dé grote meesters uit de 17de eeuw uit Nederland en Spanje in duo’s naast elkaar. Dit leidt tot verrassende dialogen over werkelijkheid en eeuwigheid, religie en schoonheid. Daarnaast laten de confrontaties opvallende overeenkomsten zien wat betreft thema’s als geloof, rijkdom, macht en liefde.

Het is voor het eerst dat zoveel Nederlandse en Spaanse meesterwerken van Velázquez, Rembrandt, Murillo, Vermeer, Zurbarán, Hals en Ribera samen in Nederland te zien zijn.

 


 

Op 19 september 2019 bezochten we het Catharijne Convent in Utrecht: Bij ons in de biblebelt.

De Biblebelt loopt dwars door Nederland, van Zeeland tot Overijssel. In deze strook wonen veel bevindelijk gereformeerden, ook wel refo’s genoemd. Zondag is er een echte rustdag, vrouwen dragen meestal rokken en in de huiskamers is vaak geen tv maar een orgel te vinden. Mensen trouwen er doorgaans jong, gezinnen zijn vaak groter dan gemiddeld en de vaccinatiegraad is laag.
De tentoonstelling geeft een beeld van de leefwereld en de geschiedenis van de bevindelijk gereformeerden.
Aan de hand van films, interviews, objecten uit het dagelijks leven en de geschriften waarop de orthodoxe levensstijl is gebaseerd maar ook fotografie en kunst, is het mogelijk de hedendaagse Biblebelt bewoner te ontmoeten. Wie zijn deze mensen, wat zijn hun dilemma’s en waar komen hun opvattingen vandaan?

 

 

Zie voor een verslag van voorgaande museumbezoeken de tab Archief.